Co robić, żeby nie mieć problemów z jelitami?

zdrowy brzuch jelita

Jelita mogą dać nam się ostro we znaki, jeśli odpowiednio o nie nie zadbamy. Od ich kondycji zależy nie tylko nasze ogólne samopoczucie, ale znacznie więcej. Przez niesprawne jelita możemy nabawić się wielu chorób. Jak temu uniknąć? Co robić, by pracowały dla nas jak najdłużej i jak najlepiej?

Jak ogólnie wiadomo – jelita odpowiadają za transportowanie pokarmu oraz jego resztek. Stanowią jeden z najistotniejszych elementów przewodu pokarmowego człowieka. Nie należy ich lekceważyć. Złe nawyki mogą przecież powodować zaparcia, a w efekcie nawet i przepuklinę!

Najczęstszymi błędami, jakie popełniamy w naszym codziennym życiu, które wpływają na pracę jelit, są:

  • zła dieta,
  • niewystarczające nawadnianie organizmu,
  • siedzący tryb życia/pracy,
  • duży stres,
  • i inne.

Dziś skupimy się więc na tym, żeby powyższych błędów nie popełniać.

zdrowe jedzenie

Jak powinniśmy jeść?

Zaparcia biorą się z tego, że zamiast jeść dużo błonnika, skupiamy się na tłuszczach zwierzęcych oraz cukrze. Powinniśmy więc spożywać znacznie więcej produktów bogatych w błonnik – takich jak warzywa, owoce, gruboziarniste kasze i ryże, oraz owoce suszone (jak na przykład śliwki).

Musimy zrezygnować natomiast z produktów, które zawierają dużo składników niesprzyjających pracy jelit. Należą do nich głównie: słodycze oraz cukier pod różnymi postaciami, białe pieczywo oraz tłuszcze zwierzęce zawarte na przykład w krowim mleku.

joga sport

Co jeszcze możemy robić?

Aby utrzymać nasze jelita w jak najlepszej formie, powinniśmy skupiać się na różnych rodzajach działań. Nie możemy ograniczyć się wyłącznie do jedzenia. Warto wiedzieć, że na jelita wpływ ma również to, jakie płyny pijemy oraz jaki tryb życia prowadzimy.

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, żeby codziennie pić co najmniej 2 litry płynów. Dzięki nim nasz układ pokarmowy będzie dobrze nawodniony i nie pojawią się zaparcia. Warto również wiedzieć, że picie szklanki wody z cytryną przed każdym posiłkiem może pomóc nam szybciej strawić pokarm i utrzymać prawidłową prace jelit.

Jeśli zaś chodzi o tryb naszego życia – wielu z nas pracuje w trybie siedzącym. Spędzamy przez to wiele godzin dziennie w jednej pozycji i brak nam ruchu. Aby nasz układ pokarmowy pracował należycie, powinniśmy zagospodarować w ciągu dnia trochę czas na ćwiczenia fizyczne. Najlepiej ćwiczyć brzuch i jego mięśnie. Dzięki nim łatwiej nam będzie uskutecznić pracę jelit.